Про організацію у 2017 році конкурсу проектів у рамках громадського (партиципаторного) бюджету

Про організацію у 2017 році конкурсу проектів у рамках громадського (партиципаторного) бюджету

У 2017 році у Сумах розпочався вже другий цикл впровадження інноваційного механізму залучення містян до прямої участі у вирішенні питань місцевого значення – громадського (партиципаторного) бюджету.

За результатами конкурсу, що проводився у рамках проекту «Зміцнення місцевої фінансової ініціативи (ЗМФІ-ІІ) впровадження» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Суми отримали підтримку у цьому процесі від Інституту бюджету та соціального-економічних досліджень (ІБСЕД). Між міською владою та ІБСЕД було підписано відповідний Меморандум про співпрацю. Його результатом стало використання сумчанами веб-платформи «Громадський проект» та промоційна підтримка від фахівців ГО «Нова енергія» (м. Харків) з популяризації та практичної реалізації партиципаторного бюджету.

З метою удосконалення Положення про громадський (партиципаторний) бюджет м.Суми, було організовано збір пропозицій та зауважень від мешканців міста, інститутів громадянського суспільства. Фахівцями Департаменту фінансів, економіки та інвестицій спільно з Департаментом комунікацій та інформаційної політики були підготовлено проект рішення міської ради щодо коректив Положення. Під час підготовки документу аналізували слабкі місця попереднього процесу бюджетування, враховували поради сумських активістів, вивчали досвід інших міст та співпрацювали з міжнародними фундаціями (ПАУСІ та ІБСЕД/USIAD), громадськими організаціями.

У травні проект рішення обговорили на засіданні Координаційної ради з питань громадського (партиципаторного) бюджету м. Суми. Після цього доопрацьований документ був затверджений депутатами Сумської міської ради 14 червня 2017 року.

Серед найвагоміших новацій варто нагадати про такі. Перш за все – використання веб-платформи «Громадський проект» (розробник - кампанія «SocialBoost»), що дозволило зробити процес партиципаторного бюджетування у Сумах фактично повністю автоматизованим. Якщо коротко, то система дозволяє як подати проект «не встаючи з канапи», так і проголосувати за нього, відслідковувати онлайн його опрацювання, а у подальшому – моніторити реалізацію.

Тим самим «Громадський проект» сприяє прозорості та доступності процесу у режимі «24/7». Він також дозволяє здійснювати ідентифікацію городян кількома механізмами (Вank-ID, цифровий підпис, скан паспорту тощо), відслідковувати статуси розгляду, голосування та реалізації ініціатив містян на сторінках відповідних проектів, забезпечує повідомлення авторів проектів про будь-які зміни, пов’язані з розглядом та реалізацією їх ініціатив, автоматично визначає рейтинг проектів під час голосування та має низку інших переваг.

Також у 2017 році змінилася кількість проектів, що подаються одним автором – 1 локальний та 1 загальноміський, а також кількість підписів підтримки проекту – 15 та 30 відповідно.

Уточнені визначення локального та загальноміського проектів, а також перелік проектів, які не приймається до розгляду та застосування принципу загальнодоступності для проектів на території бюджетних установ. Доповнені також вимоги до структурних підрозділів щодо реалізації проектів-переможців, залучення їх авторів до моніторингу, звітування про стан виконання та низка інших.

Для допомоги сумчанам у підготовці проектів були визначені відповідальні особи у структурних підрозділах міської ради, розроблено цінник (орієнтовна вартість) найбільш затребуваних робіт, товарів та послуг, рекомендації щодо підготовки проекту та кошторису, роботи з веб-платформою «Громадський проект», надавалися систематичні консультації під час особистих зустрічей, онлайн та телефоном.

Проводилися також публічні заходи, спрямовані на популяризацію громадського бюджету, інформування про особливості подачі проектів, роботи з веб-платформою тощо. До їх проведення залучалися фахівці ГО «Нова Енергія», експерти та тренери, представники Департаменту. Зокрема, це і тренінги, консультації, засідання «круглих столів», зустрічі з мешканцями. Серед їх учасників – студенти, громадські активісти, представники органів самоорганізації населення, бібліотек, сумчани з особливими потребами, літні люди та ін.

Акцент був зроблений на широку інформаційну кампанію (у програмі «Відкритий інформаційний простір м.Суми» передбачені кошти – більше 70 тис. грн): розроблені та виготовлені флаєри та буклети, біг-борди та сіті-лайти (спільно з ГО «Нова енергія» та «Громадський проект»), інформаційні ролики та тематичні сюжети, програми і «прямі ефіри», публікації у газетах та інтернет-ресурсах. Велика кількість інформації поширювалася через сайт міської ради, веб-платформу «Громадський проект», спільноту «Суми. Бюджет небайдужості» у Фейсбук.

У міському бюджеті на реалізацію проектів містян у 2018 році було передбачено 6 млн грн. Восени за ініціативи депутатської фракції «ВО «Батьківщина» цей обсяг було збільшено до 9 млн грн., а за пропозицією депутата Дмитра НАТАЛУХИ (фракція «БПП «Солідарність») обсяги фінансування на 2019 та 2020 роки зросли до 10 та 11 млн грн. відповідно.

Як і минулого разу, сумчани мали можливість подати загальноміські проекти (кошторис до 1 млн. грн.) та локальні (до 500 тис. грн.). Але термін подачі проектів, враховуючи час відпусток, був збільшений. За рішенням Координаційної ради, подати ідеї можна було з 3 липня по 14 серпня включно. Зробити це можна було або через веб-платформу, попередньо зареєструвавшись через електронну пошту або Bank-ID та заповнивши відповідну форму, або ж у паперовому вигляді у пункті прийому, створеному у Департаменті комунікацій та інформаційної політики, ЦНАПі та міських бібліотеках.

У підсумку городяни запропонували 66 проектів розвитку міста (це на 9 менше 2016 р.). Веб-платформою для цього скористалися автори 36 ініціатив, решта віддали перевагу паперовим бланкам. Але й вони фахівцями Департаменту були потім розміщені на сайті.

Сумчани подали 45 локальних та 21 загальноміський проекти, тоді як торік розподіл був 55 на 20. Серед авторів – 37 чоловіків та 32 жінки (у 2016 р. сумчанки були більш активнішими). Щодо вікової категорії авторів, як і минулого року, переважно це сумчани від 25 до 35 років (34,78%). Далі за активністю – городяни від 35 до 50 років – 21 (30,43%), від 50 до 65 років – 14 (20,29%), до 25 років – 7 (10,14%) та старше 65 років – 3 (4,35%).

Переважна більшість авторів проектів – одинаки, і лише близько чверті ініціатив були подані у співавторстві. Серед категорій, як і минулого разу, найбільш популярними були здоровий спосіб життя – 29 проектів (43,94%), благоустрій міста – 24 (36,36%), культура та туризм – 5 (7,58%), освіта – 3 (7,58%). По одному проекту – у категоріях телекомунікації та енергозбереження, ще три – у категорії «Інші». Категорія «Навколишнє середовище» виявилась для сумчан нецікавою, а за напрямком «Велоінфраструктура» був поданий один проект, який через відсутність підписів та бюджету не пройшов модерацію.

Лише кілька сумчан скористалися можливістю подавати два проекти, хоча виступали у ролі співавторів у кількох ініціативах. Приємно, що учасниками стали як автори минулорічних проектів-переможців, так і ті, хто повторно подався з проектами, які минулого разу не отримали підтримки.

Зауважимо, що особливістю цього року була участь сумчан з обмеженими можливостями, а близько 8-10% проектів стосувалися створенню комфортних умов для їх проживання та мобільності. Додамо, що деякі з них і стали переможцями, наприклад, створення інклюзивного майданчика для дітей з особливими потребами у парку ім. Кожедуба та ін.

Крім традиційних ідей з облаштування спортивних та дитячих майданчиків, зон відпочинку, благоустрою дворів, з’явилися й нові - облаштування фонтанів, скверів, встановлення пам’ятників, проведення фестивалів, створення обсерваторії, водного кінотеатру, популяризації заходів з енергозбереження, інноваційні освітні технології, облаштування громадського простору, роздільний збір сміття.

Відповідно до Положення про громадський бюджет, усі проекти пройшли експертизу у виконавчих органах ради, де перевірялась їх можливість реалізації, коригування. Після висновків фахівців, авторів негативно оцінених проектів заслухали на Координаційній раді. Серед найбільш поширеної підстави для негативної оцінки проектів було перевищення граничного обсягу кошторису. У результаті частину таких проектів спільно з авторами доопрацьовано та рекомендовано для голосування, а по деяким з них структурні підрозділи розглянуть можливість реалізації з інших джерел фінансування. В цілому з 66 поданих проектів до голосування були допущені 51 (37 – локальних та 14 – загальноміських).

Голосування тривало з 24 листопада по 7 грудня включно. Сумчани старше 16 років мали можливість проголосувати за один локальний та один загальноміський проекти. Зробити свій вибір можна було через веб-платформу «Громадський проект», зареєструвавшись з використанням технології BankID, або через електронну пошту та скан паспорту, або ж у одному з 9 пунктів для голосування, заповнивши паперовий бланк. Також проголосувати можна було завдяки мобільному додатку «Приватбанку» (таке лише у Києві та Львові).

З авторами проектів була проведена зустріч, надавалися безкоштовні листівки для розміщення агітації.

До організації роботи пунктів залучили представники структурних підрозділів, низки бібліотек та навчальних закладів. Для них були розроблені інструкції та проведено навчання.

Дані з паперових бланків поступово вносилися операторами до веб-платформи «Громадський проект», а інформація про стан голосування оприлюднювалася на інтернет-ресурсах та у соціальних мережах.

Усього у голосуванні взяли участь 12374 городян, з яких 6147 сумчан проголосували у 9 пунктах для паперового голосування. З них 327 бланків визнані недійсними через невідповідності щодо заповнення. Електронним способом голосування через веб-портал «Громадський бюджет» скористалися 6227 мешканців міста. Усього за проекти містян було віддано трохи більше 17 тисяч голосів.

У підсумку серед 37 локальних проектів переможцями стали 12, а серед 14 загальноміських – 6. На їх реалізацію у міському бюджеті 2018 року передбачено 9 млн. грн. (5,4 млн. грн. – на локальні та 3,6 млн. грн – загальноміські). Серед підтриманих ініціатив – 9 стосуються категорії «Здоровий спосіб життя» (спортивні майданчики та інфраструктура), по 4 – «Благоустрій міста» (дитячі майданчики, сквери та ін.) та «Культура і туризм» (фестивалі, медіатека), 1 – «Освіта» (інноваційний освітній центр).

22 січня Координаційна рада затвердила результати голосування та перелік проектів, які будуть реалізовані міською владою цього року.

Наразі вже розпочато не менш важливий етап реалізації проектів та організації нового циклу громадського бюджету. Так, збираються пропозиції щодо коректив Положення, визначені виконавці проектів-переможців, заплановані спільні наради представників головних розпорядників коштів та авторами щодо узгодження дій і визначення графіків робіт тощо.

На завершення хочу подякувати усім, хто долучився до впровадження громадського бюджету – перш за все, городянам, які подавали проекти, їх підписували, обговорювали, голосували за них, а також громадським активістам, експертам, журналістам, бібліотекарям, посадовцям. Не зважаючи на досить успішний досвід громадського бюджетування, який користуються інші громади, перед нами – нові виклики та завдання, пошук інших ефективних інструментів, «робота над помилками». І це має бути нашим спільним результатом та нашою спільною відповідальністю.